Dagplejen

Her ses et billede af et barn der plukker en blomst fra en busk                 Her ses en dreng der leger med legetøj

Dagplejen er et pædagogisk tilbud (0-2 år), som tilbyder trygge, nære relationer og rammer for børnene. En stor værdi i vores dagpleje er, at barnet bliver passet i hjemlige og familiære omgivelser, hvor barnet har dagligt kontakt med en fast voksen.
I det lille og nære miljø er der plads til forskellighed, til børnenes forskellige evner og at alle oplever sig som en del af et fællesskab. I den lille børnegruppe bliver det enkelte barn set, hørt og føler sig derved værdifuld i samværet med de andre børn.
Dagplejeren har den faste daglige kontakt med børn og forældre. Dagplejeren er en af de første professionelle omsorgspersoner barnet får tillid til – den tætte relation mellem barnet og dagplejeren udgør en sikker base, hvor barnet agerer i en trygheds sfære med forudsigelighed og struktur, som giver barnet mod til at bevæge sig ud i verden.
Vores dagpleje understøtter børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
I dagplejen i Dagtilbudsområde Midt-vest er der ansat to pædagogiske ledere, hvis primære opgave er, at føre anmeldt og uanmeldte tilsyn i dagplejehjemmet og i legestuen.
Den pædagogiske leder deltager i kontaktmødet, som er den første kontakt mellem forældre og dagplejeren. Kontaktmødet foregår i dagplejerens hjem. Her formidler den pædagogiske leder en generel information om det at have sit barn i dagplejen – og samtidig får vi en dialog omkring jeres barns behov.
Det er den pædagogiske leders  opgave at sikre, at dagplejerne fører et kvalificeret pædagogisk arbejde – med fokus på kerneopgaven.
I dagplejen arbejder vi med et pædagogisk værktøj, som hedder KVAlid (Kvalitet i dagtilbud).
KVAlid er et dialog redskab, der er udviklet til pædagogisk personale med henblik på udvikling af den pædagogiske praksis. Når afdelingslederen kommer på tilsyn, så tages der udgangspunkt i, hvordan dagplejeren kan praksisudvikle børnenes læringsmiljøer, hvor børneperspektivet inddrages.

5 grunde til at vælge dagplejen:
Dit barn får tætte relationer til en lille venneflok.
Dagplejeren får uddannelse og viden baseret på den seneste forskning.
Dit barn får 1-til-1 kontakt med dagplejeren hver dag.
Unik normering med 4 børn pr. voksen (op til 5 børn ved gæstebørn).
Du har som forældre høj grad af indflydelse på dit barns hverdag.

Velkommen i dagplejen Dagtilbudsområde Midt-vest

Her ses børn på tur i skoven           Her ses børn der leger          Her ses børn der er fordybet i ipaden          Her ses billede af børn i leg