Øster Dahl

Her ses børn med hinanden i hænderne på legepladsen

Børnehaven Øster Dahl er en del af Dagtilbudsområde Midt-vest i Frederikshavn Kommune. Øster Dahl har 3 grupper – Blåmejserne, musvitterne og sommerfuglene. Vi er beliggende i en renoveret landejendom med store kuperede ude arealer. Vi har en have med bålplads, cykelbane, gynger, træer, skov og buske. På legepladsen har vi en fodboldbane, sandkasse og gynger.  Desuden har vi en stald med høns og kaniner.

Vores børnesyn tager udgangspunkt i, at hvert barn er unikt og har forskellige forudsætninger og forskelligt udgangspunkt for udvikling og trivsel. Dette er vi bevidste om i mødet mellem barn og voksen. Vi arbejder dagligt med demokrati i selvvalgte aktiviteter.

Vi mener, at alle har ret til at indgå i en relation og et fælleskab. Alle børn er betydningsfulde, og er noget i sig selv. Vi voksne forventer, at børnene kan og vil være deltagende i hverdagens gøremål. Vi har klare intentioner med barnet, og skaber rammerne for gode læringsmiljøer gennem en positiv og anerkendende tilgang.

Vores hverdagsliv er præget af naturen og udelivet. Børnene er med i stalden og fodre dyrene, gøre rent og lærer helt naturligt at færdes i og omkring dyr. Begreber som empati, ro, nærvær og fordybelse er i højsædet, når vi færdes i stalden blandt dyrene.

Dagens måltider i Øster Dahl er præget af selvbestemmelse omkring maden. Vores måltider er i en behagelig og genkendelig atmosfære.  Vi arbejder med bordskik, og vores måltider er en ”stille stund” hvor både børn og voksne har faste pladser, dæmpet lys og en rolig omgangstone.

I Øster Dahl møder barnet kompetente voksne med STORE hjerter og viljen til at skabe PLADS til et godt og udviklende børneliv.

Tlf.: 51186502 (Blåmejser)
Tlf. 23360204 (Musvitterne?
Tlf.: 23360248 (Sommerfuglestuen)
Tlf.: 61626201 ( Afdelingsleder Lotte Gustafsson)