Børnehaven

Mad i Mælkevejen

Børnehavebørnene skal selv medbringe madpakke til middagsmad og frugt/brød til eftermiddagsmad. Det er ikke muligt, at få opvarmet sin mad.

Husk at skrive barnets navn på madkasse og frugtpose.
De børn som er tilknyttet storbørnsgruppen skal have drikkedunk med, husk også navn på denne.

Morgenmad:
Børn der kommer inden 7.15 tilbydes morgenmad. Der kan vælges mellem havrefras, rugfras og havregryn. Endvidere serveres 2 gange ugentligt øllebrød og 3 gange ugentligt havregrød. Der tilbydes mælk.

Formiddagsmad:
Mellem 7.30 og indtil kl. 10 må børnene tage en skive brød fra deres madkasser.

Frokost:
Vi spiser vores madpakker kl. 11

Eftermiddagsmåltid:
Klokken 13.30 spiser vi eftermiddagsmad
Mælkevejens måltidsvejledning:
I Mælkevejen er madpakkerne “frie”, hvilket indebærer, at vi ikke;
• Vil diktere hvilken rækkefølge barnet skal spise indholdet i madpakken på
• Vi vil ikke sige, at barnet skal spise mere, når barnet har givet udtryk for, at det er mæt
• Vi vil ikke gøre måltidet til genstand for en konflikt

I stedet for vil vi;
• Tale om madpakkens indhold og opmuntre barnet til at undersøge konsistenser og smage
• Stole på barnet, når barnet givet udtryk for sin mæthedsfornemmelse
• Have fokus på at måltidssituationer bliver en daglig stund for ro, nærvær og tryghed
• Skabe rum for samtale for alle børn
• Guide og støtte de børn, hvor måltidet ikke altid er let

Det er vigtig for os at fortælle jer forældre, at selvom vi har sat madpakker og frugt frit for jeres barn, så har vi ikke givet slip. Vi er lige ved siden af, hvis noget er svært og vi vil hjælpe, guide og støtte dér hvor det er nødvendigt. Derfor er I som forældre også altid velkomne til at komme til os, hvis I har en bekymring for jeres barns spisevaner.
Denne retning lægger i høj grad også op til, at det er jeres ansvar som forældre, at tænke over, hvad der kommer i barnets madpakke og frugtpose. Vi opfordrer til, at madpakken er varieret og at den er lavet med tanke på, at børnene bruger meget energi gennem dagen og at et godt ernæringsmæssigt grundlag skaber grobund for en god dag i børnehaven.